Przejdź do treści

Edukacja kaszubska – Antologia tekstów

Edukacja kaszubska

Książka „Edukacja kaszubska – Antologia tekstów. Wybór tekstów Kazimierza Kossak-Główczewskiego” to wyjątkowa publikacja ukazująca ewolucję myśli pedagogicznej dotyczącej edukacji kaszubskiej na przestrzeni niemal trzech dekad. Zawarte w niej teksty, powstałe między 1990 a 2018 rokiem, stanowią nie tylko świadectwo zaangażowania autora w rozwój edukacji regionalnej, ale również są zapisem wieloletniego namysłu nad tożsamością kulturową, językiem i rolą szkoły w procesie kształtowania lokalnych wspólnot. Kazimierz Kossak-Główczewski – wybitny pedagog i badacz – przez lata współtworzył koncepcję edukacji kaszubskiej, analizując ją w kontekście przemian społecznych, językowych i kulturowych. Książka porządkuje rozproszony dotąd dorobek autora, scalając jego prace w jednym tomie, który może stać się punktem wyjścia do dalszych badań oraz krytycznych interpretacji tej unikalnej koncepcji edukacyjnej. Zawartość książki została podzielona na dwie części: redaktorską i autorską. W części redaktorskiej znajdziemy teksty przybliżające sylwetkę naukową Kazimierza Kossak-Główczewskiego oraz kontekst kształtowania się edukacji kaszubskiej w latach 90., przygotowane przez Marię Szczepską-Pustkowską i Adelę Kożyczkowską. Trzon publikacji stanowi jednak część autorska, w której zamieszczono 34 artykuły autora, pogrupowane tematycznie wokół kluczowych pojęć: region, etniczność, człowiek, język, tożsamość, wolność, edukacja regionalna oraz marginesy edukacji. Każdy z tekstów został opatrzony informacją bibliograficzną, co pozwala czytelnikom śledzić rozwój myśli autora oraz kontekst ich powstania. Zebrane prace ukazują zarówno teoretyczne podstawy koncepcji edukacji kaszubskiej, jak i praktyczne doświadczenia jej wdrażania. Autor nie unika tematów trudnych – analizuje procesy emancypacji kulturowej, znaczenie języka kaszubskiego w edukacji, relacje między regionem a państwem, a także bariery i wyzwania, z jakimi mierzą się nauczyciele i społeczności lokalne. Wiele wątków powtarza się w różnych tekstach, co nie wynika z niedopatrzenia, lecz z naukowej metody pracy autora – powracanie do tych samych pojęć pozwala pogłębiać rozumienie złożonych procesów i nadaje całości spójny charakter. Książka jest otwarta na różne interpretacje – redaktorzy świadomie nie narzucają jedynego porządku lektury, traktując zaproponowaną strukturę jako propozycję chwili, owoc redakcyjnego dialogu. Tym samym publikacja zaprasza do nowych odczytań, inspiruje do dalszych badań i refleksji nad edukacją mniejszościową, nie tylko w kontekście Kaszub, ale również innych grup etnicznych, narodowych i religijnych. To książka cenna zarówno dla badaczy pedagogiki i edukacji międzykulturowej, jak i nauczycieli, animatorów kultury, studentów, działaczy regionalnych oraz wszystkich zainteresowanych związkami między edukacją a tożsamością. Publikacja ta może stać się istotnym narzędziem dla tych, którzy poszukują głębszego rozumienia roli edukacji w budowaniu wspólnoty i kształtowaniu kulturowej świadomości. Zawarte w niej idee, refleksje i obserwacje mają potencjał, by inspirować do zmian, stymulować debatę i rozwijać teorię oraz praktykę edukacyjną w duchu dialogu, otwartości i szacunku dla różnorodności. „Edukacja kaszubska – Antologia tekstów” to nie tylko książka do czytania, lecz przede wszystkim do myślenia.

Szczegóły

AutorKazimierz Kossak-Główczewski
TytułEdukacja kaszubska – Antologia tekstów
Liczba stron408
Oprawamiękka
ISBN978-83-7591-675-1
Format170 × 240 mm
Rok wydania2019
Miejsce wydaniaGdynia